Prořezávkami v místě začátku cyklostezky v prostoru železniční stanice Hranice začaly práce na vybudování přeshraniční cyklostezky ‚Mockelbahn‘ Hranice – Adorf“ po zrušené železniční trati. Projekt a realizace jsou výsledkem spolupráce partnerských obcí Hranice a Adorf (okres Fojtsko), a získal finanční podporu tři miliony Euro z prostředků EU. Záměr se daří plnit a brzo se dočkáme lepšího turistického propojení obou stran pohraničního regionu.
7,8 kilometrů dlouhá cyklostezka, povede částečně podél historické železniční tratě „Mockelbahn“, částečně s využitím náspů a dokonce i tunelu. Příznivý výškový profil bývalé železniční tratě nabízí ideální podmínky cykloturistiku i další aktivity v zachovalé přírodě podél státní hranice. Kromě cyklostezky by měla být vybudována přírodní naučná stezka a vytvořena přeshraniční výstava modelů železnice. Stavbou bývalé železniční tratě byly do krajiny zakomponovány dnes již historické stavby, které jsou v dnešní době na úrovni technických památek. Pro některé obyvatele se tím můžou otevřít nové pracovní příležitosti, zcela určitě ale mohou přitáhnout pozornost návštěvníků regionu, cyklisty i pěší turisty a fanoušky modelů a železnic. Využití najde cyklostezkav zimě – pokud bude sníh, počítá se i s běžeckým lyžováním, po celý rok bude využitelná i k cestám do práce.
Území mezi městy Hranice a Adorf tak dostane nový impuls k rozvoji cestovního ruchu a lákavou turistickou nabídku, okořeněnou zajímavou historií dotčeného regionu. Průběh cyklostezky odhaduji takto https://mapy.cz/s/pamabukuto.
Historie trati z Hranic do Adorfu se začala psát na začátku 20. století. V letech 1884-1885 byla vybudována odbočka z trati Cheb – Aš – Selb v úseku Aš – Hranice v Čechách (do r. 1945 Rossbach) 1884-1885). Tehdy se velmi dobře rozvíjela průmyslová a textilní výroba na obou stranách hranice a to vedlo k realizaci prodloužení trati do Adorfu. Podle dostupných zdrojů (viz Wikipedia.org) projel tratí z Hranic do Adorfu první vlak 18.září 1906. Na konci druhé světové války byl při bombardování zničen most u Adorfu, ale i když trať zničená nebyla železniční provoz už nebyl nikdy obnoven.
Mně se líbí i nápad zapojit do projektu kromě obcí a projektových týmů také školy, informační centra a zájmové skupiny modelářů z obou stran hranice. Veřejnost bude moci rozhodnout i o podobě značky cyklostezky ve veřejné soutěži a těšit se můžeme i na samostatné webové stránky cyklostezky.
Odkaz na článek o historii tratě ze září 2022 : https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku/zanikle-trate-dil-59-hranice-v-cechach-rossbach-adorf-sasko-nemecko.A220902_102553_po-cesku_vrja
Video z roku 2013: https://youtu.be/KKbtZyx8hKA
Chtěli byste více poznat Hranice a okolí blíže? Využijte turistické ubytování https://www.mestohranice.cz/volny-cas/turistika/ubytovani v městské sokolovně.
Postupně přidáme i fotky z průběhu stavby.

Konec a také nový začátek …..




















Zdroje:
Foto: Mapy.cz a Hansmann, starosta Města Hranice v Čechách p. Hašlar