Proto každý rok finančně podporuje dobrovolnickou činnost značkařů Klubu českých turistů, kteří zajišťují viditelnost a průchodnost (průjezdnost u cyklo a běžeckých tras) značených turistických tras. Měl jsem pro natáčení se ZAK TV rozhovor, ze kterého se nakonec vyklubal jen několika vteřinový vstup, je ale škoda se o připravené informace nepodělit.
Jak vysoká je dotace Karlovarského kraje na značení?
Celorepublikově tvoří dotace krajů zhruba polovinu nákladů na obnovu a údržbu TZT v síti KČT z celkových 16,5 milionu Kč. Podobně je tomu i u nás v KK. Další prostředky dostáváme od státu, ale také od sponzorů a částečně obcí tam, kde jsou udržovány turistické trasy na jejich žádost (většinou jde o podmíněnou součást větších projektů realizovaných z dotačních titulů EU).
Celkem KK podporuje turistické značení částkou 700 tisíc Kč.
Z toho na pěší trasy 200 tisíc Kč a snažíme se s těmito prostředky vyjít navzdory inflaci a rostoucím nákladům. Částka na údržbu značení cyklotras je 400 tisíc Kč a na údržbu informačního systému lyžařských běžeckých tras 100 tisíc Kč
Na co všechno bude použita?
To je dáno smlouvou s Karlovarským krajem jako poskytovatelem dotace. Na třetině pěších tras proběhne každý rok kontrola, obnova a údržba. Cíl pro rok 2025 je obnovit v Karlovarském kraji pěší značení na 567 km značených tras. V ZO Cheb je plán 252 km a v ZO Karlovy Vary 315 km. Značkaři cykloznačení to mají přísnější – musí každý rok projet všech 2 273 km a provést kontrolu, údržbu, opravy a pasportizaci systému značení cyklotras v Karlovarském kraji. Počty kilometrů cyklotras v jednotlivých značkařských obvodech jsou
– značkařský obvod Cheb ………………… 923,5 km
– značkařský obvod Karlovy Vary………. 830,5 km
– značkařský obvod Sokolov …………….. 519,0 km
Při každoroční údržbě značení skoro 470 km běžeckých tras se z dotace hradí náklady na potřebný materiál pro výměny a opravy směrovníků lyžařského značení a na nich umístěných směrovek a také náklady na činnosti v terénu při kontrole, výměně, opravách a údržbě směrovníků a směrovek lyžařského značení.
Dotace KK pokryje většinu nákladů na proplacení náhrad značkařům z provedených značkařských příkazů – ty zahrnují pouze náhradu za dopravu, stravné a symbolickou amortizaci pracovního oděvu. Zbylá část pak na značkařský materiál a úhradu nákladů na činnost krajské komise značení.
Jaké jsou největší položky při obnově TZT?
Určitě to jsou tzv. těžké prvky značení, jako jsou mapy a stojany na ně, směrovky a místopisné tabulky a veškerý materiál na jejich montáž. Pamatuju nedávnou dobu, kdy turistická směrovka i s popisem pod vypáleným lakem stála do 350 Kč s DPH. Dnes se cena směrovky běžně pohybuje kolem 650 Kč. Nahoru šly také ceny speciálních písmomalířských barev, kterými malujeme pásové značení.
Na území Karlovarského kraje máme umístěno
2991 směrovek a informačních tabulek, 48 stojanů a rámů s turistickými mapami – z toho je 29 laminovaných (osm z nich je na Hřebenové trase Krušných hor – západ, kde slouží i stovkám poutníků na Stezce Českem), 28 značkařských kolíků pro turistická informační místa se směrovkami tam, kde není jiná možnost instalace na strom nebo sloupy veřejného osvětlení.
Aktuálně máme v terénu 48 aktivních značkařů a loňský průměr na značkaře byl 25 hodin práce.
Činnost značkařů v terénu zahrnuje značkování, osazování tzv. těžkých prvků informačního systému (stojany s mapami), instalaci a údržbu turistických informačních prvků a objektů. Ke značení v KČT patří také revize, průzkum a kontrola TZT, Úprava schůdnosti TZT, stavba a opravy lávek.
Je v obnově TZT v Karlovarském kraji letos něco mimořádného?
Plánujeme provést přeložku cyklotrasy 2201 ze silnice na lesní cesty v úseku Trstěnice-Broumov (TC) a cyklo-inspektoři zahájí pasportizaci značených cyklotras. Osobně jsem se v 90. letech podílel na projektu sítě cyklotras na Sokolovsku. O skoro 30 let později je potřeba se v rámci pasportizace zamyslet nad tím, jestli je vůbec z hlediska bezpečnosti možné a nutné při současném silničním provozu trvat na vedení cyklotras po některých silničních komunikacích.
V síti pěších TZT jsme vloni na Chebsku vyznačili prodloužení zelené značky z Nebanic do Nového Drahova a letos prodloužíme zelenou z Lubů do bývalé Skelné Huti. Účelem těchto 19 km nových tras je propojení sítě TZT na Chebsku a na Sokolovsku.
Společně s Fichtelgebirhsverein na Bavorské straně pracujeme na doznačení chybějících 20 km mezinárodní dálkové pěší trasy E3 mezi Pomezím a Thirsteinem.
Na Mariánskolázeňsku letos přeznačíme žlutou značku v trase Mariánské Lázně – rybník Kajetán tak, aby vedla přes rozhlednu na Panském vrchu. Tento významný turistický cíl dosud všechny značené trasy míjely a převedení trasy určitě přispěje k většímu zájmu a návštěvnosti rozhledny.