Naplánovaný regionální rozvoj v horských částech Karlovarska se značně liší od současné reality. Máme sice platné Zásady územního rozvoje Karlovarského kraje, ale v praxi běžně narážíme na skutečnost, že jeho rozvojové oblasti nejsou dostatečně provázány zejména s dopravou. Kraj ani pověřené obce a jejich úředníci nemají většinou místní povědomí a tak vydávají investorům k jejich investicím bezproblémově vyjádření bez ohledu na to, jestli tyto budoucí investice nemohou ohrozit stávající dopravní stabilitu v území. Kdyby se obce ležící na silnici první třídy I/25 vedoucí z Ostrova na hraniční přechod Boží Dar – Oberwiesenthal nezačaly zajímat o dopravu v souvislosti s novou výstavbou průmyslové zóny v bývalém areálu Škoda Ostrov, tak by na této silnici zřejmě v budoucnosti hrozilo naprosté selhání plynulosti dopravy, které by způsobilo až 960 kamionů denně, jež by z části mohly právě jezdit i přes nejvyšší partie Krušných hor.
Stejně nekoordinovaně se povolují investice v nejvyšších polohách Centrálního Krušnohoří a to opět bez provázanosti na dopravu včetně té v klidu. Plánuje se např. cykloturistická krušnohorská hřebenovka, ale nikdo už se nezabývá tím, že současně nebo spíš v předstihu se musí vyřešit parkování pro odstavení vozidel budoucích uživatelů této cyklostezky.
Obdobné je to třeba s investicemi do lanovek. V zahraničí investor neobdrží souhlasné stanovisko s výstavbou nové lanovky nebo s jejím zkapacitněním do té doby, dokud například neprokáže, že v rámci této investice má vyřešenou i dopravní infrastrukturu včetně té v klidu (parkoviště), a že má zajištěné kvalitní sociální zařízení v dolní a na horní stanici lanovky. V České republice nic takového neexistuje, a proto panuje na našich horách už nejenom v návštěvnických špičkách naprostý chaos. Právě proběhlý čas vánočních svátků se silvestrovskou oslavou konce roku byly pro obyvatele Božího Daru a nejbližšího okolí doslova utrpením.
Nekvalitní práce v oblasti (ne)provázanosti regionálního rozvoje a dopravy, tak dlouho dozrávala, až přinesla své hořké plody „hojnosti“. Slova jako bilance a únosnost území, jakoby pro nejvyšší polohy Krušných hor neplatily. Asi se na ně zapomnělo, anebo že by se jimi nechtěl raději nikdo seriózně zabývat? Tak nebo tak, ale teď se už musí něco stát a proto si tato slova musí politici a zodpovědní úředníci konečně osvojit a především dle nich i konat.
Ing. Jan Horník, senátor, starosta města Boží Dar a krajský zastupitel za STANKOAKD
Zdroj: Krajské listy Leden 2020, http://www.kr-karlovarsky.cz/krajske_listy/tisk/Stranky/noviny_20.aspx#.XjHWgyOLqUk
Na závěr: Pan senátor má bohužel naprostou pravdu a jestli to tak půjde dál, utrpíme tím i my turisté. Stejně tak jako je pro turistiku naprosto nepoužitelná oblast Vojtanova a z Hazlova do Skalné se musí chodit přes Sasko, mohli bychom se dočkat podobné situace v okolí Božího Daru. Vždyť už teď je Klínovec lepší a bezpečnější obejít, než se prodírat přes vleky a sjezdovky.